Blog o chudnutí

$module.title_tran.$sel_lang $module.title_tran.$sel_lang $module.title_tran.$sel_lang

Chcete schudnúť? Nastavte si správny pomer bielkovín, tukov a sacharidov

Každé telo je dokonalým mechanizmom, o ktorom množstvo ľudí dodnes netuší, ako funguje. Základom zdravého tela je pritom vyvážený pomer prijímaných bielkovín, tukov a sacharidov. Nájsť tento pomer nie je jednoduché, ale nie je to ani žiadna veda. Ak sa to naučíte, onedlho už budete mať v sebe hlboko zakorenené, čo máte jesť.

 

Jedzte tuky, ale iba tie zdravé

 

Tuk – už z povahy tohto slova nám vychádza niečo negatívne. Lenže aj tuky môžeme rozdeliť na „dobré“ a „zlé“. Tie dobré nazývame aj nenasýtené a patria k nim oriešky, losos, rôzne morské potvory a podobne. Naopak, nasýtené tuky nájdete vo vysmážaných jedlách, syroch, v palmovom oleji, v rôznych koláčikoch a vianočných dobrotách... V každom prípade odporúčame konzumovať iba nenasýtené tuky, ak si chcete zaistiť úbytok váhy.

 

Bielkoviny a cesta k zdraviu

 

Bielkoviny sú cestou k zdraviu, a to preto, lebo svaly tvoria hlavný spaľovací prostriedok tukov. Ak bielkoviny prijímať nebudete, začnete prichádzať o svalovú hmotu, čo sa odzrkadlí na tukových zásobách vo vašom tele. Spomalí sa totiž aj váš metabolizmus a začnete naberať váhu. Navyše majú málo kalórii a zasýtia vás na dlhšiu dobu.

 

Odporúčame konzumáciu kompletných bielkovín, ktoré vám dodajú všetky podstatné aminokyseliny. Kvalitné bielkoviny nájdete napr. v bielom (hydinovom) mäse, v mliečnych výrobkoch, strukovinách alebo v sóji.

 

Sú sacharidy zdravé alebo nezdravé?

 

Ako sa to vezme – sacharidy môžu byť zdravé aj nezdravé. Ak chcete schudnúť, je dobré sacharidy čiastočne vylúčiť a prijímať iba tie, ktoré sú zdravé. Medzi zlé sacharidy patria tie zvané rýchle, kam patrí glukóza, fruktóza a sacharóza. Medzi tie dobré, naopak, zemiaky, zelenina, ovocie alebo celozrnné cestoviny. Pri chudnutí vylúčte všetky jednoduché sacharidy.

 

Pite vodu: schudnete. Ako pitný režim vplýva na chudnutie?

Už odmalička nám rodičia hovorievajú: pi veľa vody! Mnoho z nás to chvíľu dodržiava a keď sa vymaníme z rodičovského zovretia prestávame dodržiavať správny pitný režim. Pritom má množstvo výhod a azda žiadnu nevýhodu. Okrem toho, že pomôže udržiavať vaše telo zdravé, pomôcť vám dokáže aj pri chudnutí. A nemusíte pritom robiť nič navyše!

 

Prečo treba dodržiavať pitný režim?

 

Ako sme spomenuli na začiatku, v prvom rade pomáha udržiavať vaše telo zdravé, a to hneď viacerými spôsobmi. Tým najdôležitejším ale je, že vďaka dostatočnému pitiu vo vašom tele v ideálnej miere prebieha látková výmena, čo vás pomáha detoxikovať. Tým, že sa telo zbaví voľných radikálov a toxínov, udržiavate svoje telo fyzicky aj mentálne v dokonalej pohode.

 

Máte pomalý metabolizmus? Skúste čistú vodu!

 

Čistá voda je takmer zázračný nápoj: hoci nemá takmer žiadnu chuť, dokáže vás nielen zbaviť nepríjemného pocitu smädu, ale aj zaplniť vám žalúdok. A to kompletne bez akýchkoľvek kalórií. Voda dokonca dokáže zrýchliť aj váš metabolizmus. Dá sa teda povedať, že čím viac počas dňa vypijete tekutín (ideálne minerálnych vôd alebo čistej vody), tým viac aj napokon schudnete.

 

Počas bežného dňa dokážete týmto spôsobom spáliť dodatočných 200 kJ, čo za rok znamená cca 2 kg zhodeného tuku navyše. To už stojí za tých pár pohárikov zdravej slovenskej vody alebo čínskeho zeleného čaju, čo poviete? 

 

Ak chcete schudnúť, nepite sladené nápoje

 

Nezabúdajte, že sladené nápoje nemajú doslova žiadnu pridanú hodnotu. Nielenže vám dodajú také množstvo cukru, ktoré pri bežnom pohybe nemáte šancu využiť, dokonca vás ani nezbavia pocitu smädu. Kolové nápoje alebo priemyselne spracovávané ovocné šťavy vyrobené z koncentrátu sú doslova kalorické bomby. Najmä džúsy pritom tak na prvý pohľad nevyzerajú.

 

Okrem čistej vody vám odporúčame napr. rôzne druhy bylinkových čajov. Dávajte si však pozor na účinky jednotlivých bylín. Niektoré totiž majú povzbudzujúce účinky, čo nemusí dobre padnúť pri večernom popíjaní. V každom prípade odporúčame vyhnúť sa aj nadmernej konzumácie najmä tvrdého alkoholu a piva. Trochu vínka vám naozaj nemusí uškodiť – dôležité je udržať si mieru.

 

A koľko litrov tekutín denne vypijete vy?

 

Tichý zabijak- viscerálny tuk.

Tuk, ktorý sa ukladá na vnútorných orgánoch, v pečeni, okolo srdcovo-cievneho systému pôsobí toxicky až karcinogénne a je v mnohých pripadoch pôvodcom metabolických ochorení ako je vysoký tlak krvi, zvýšený LDL, teda zlý cholesterol, zvýšené triglyceridy v krvi, cukrovka, poškodenie obličiek, tuková pečen - steatóza, čo môže vyústiť až k cirhóze pečene.
Je možné sa viscerálneho tuku zbaviť a tým odstrániť príčinu spomenutých ochorení?"Liekmi sa to určite nedá. Lieky nám, napr. vysoký krvný tlak pomáhajú znižovať, ale v tomto prípade neodstránia podstatu ochorenia, nezbavia organizmus nánosov vnútorneho tuku, teda nás nevyliečia.
Avšak existuje možnosť ako sa ho zbaviť. Tá možnosť sa volá VITADU - redukcia nadváhy....pre kvalitný život. Je to program na redukciu telesnej hmotnosti pod odborným dohľadom. Program nie je o žiadnych farmaceutických výrobkoch ani výživových doplnkoch. Vitadu je o využití funkcie Vášho metabolizmu správnym prísunom stravy, kedy metabolizmus využíva Vaše vnútorné a telesné tuky ako zdroj energie pre život a tým sa telo zbavuje nebezpečných vnútornych, ale aj telesných tukov." hovorí diétna a nutričná špecialistka na výživu a odborná garantka programu Vitadu Ing. Oľga Grozdaničová.
Vo výživovej ambulancii dokážeme pomôcť nielen k štíhlej línii z estetického hľadiska, ale aj ľuďom, ktorí pomoc potrebujú zo zdravotného dôvodu.
VITADU - jediný úbytok, ktorý budete milovať! Tým úbytkom sú vnútorne-viscerálne tuky a telesné-podkožné tuky! Ten úbytok Vám prinavráti zdravie, sebavedomie a úsmev pri pohľade do zrkadla.

 

Ako večerať tak, aby ste nepribrali?

Jedlo je požehnanie, pre mnohých však aj prekliatie – za to však nemôže ono, ale ľudia. Niekedy je totiž naozaj ťažké odolať vábivým vôňam rôznych jedál. Mäso od výmyslu sveta, čerstvé koláčiky od babky, alebo lahodná čokoládová tyčinka. To všetko útočí na naše zmysly nevídanou silou. Ako sa teda stravovať tak, aby ste dlhodobo nepriberali?

 

Jedzte päťkrát denne

 

Zlaté pravidlo vraví, aby sme jedli 5-krát do dňa, a teda aj večerali. Treba si však uvedomiť a dobre zvážiť, čo si na večeru dáte. Naša strava sa skladá z troch základných zložiek. Prvou sú bielkoviny, ktoré našim bunkám dodávajú výživu. Nasledujú tuky a cukry, ktorých úlohou je dodať nám energiu pre každodenné aktivity a sú teda akýmsi palivom ľudského tela.

 

Na večer zvoľte nízkokalorické jedlá

 

Večerné jedlo by nemalo obsahovať priveľa tukov a sacharidov (cukrov). Telo ich totiž nedokáže dobre spáliť. Preto sa potom ukladajú do tukových vankúšikov a to sa prejavuje na priberaní. Nevečerajte však ani ovocie, pretože obsahuje fruktózu. Hoci ide o tzv. zdravý cukor, stále je to cukor, ktorý môže spôsobiť priberanie.

 

Vašou večerou by mali byť bielkoviny

 

Ak si chcete dlhodobo udržať váhu alebo dokonca schudnúť, na večeru si dajte bielkoviny. To znamená ľahké biele mäsko (môžete aj tmavé, napr. hovädzie, to je ale ťažšie stráviteľné), vajíčka, alebo napríklad šunku, nízkotučný syr alebo jogurt a k tomu kopa zeleniny. Staviť môžete aj na nezahusťované polievky, ako je mäsový alebo zeleninový vývar.

 

Sacharidy si nechajte na raňajky alebo na obed – na večeru sú omnoho lepšie bielkoviny.

 

Kedy si dať večeru?

 

Maximálny čas na zjedenie ľahkej večere je cca dve hodiny pred spánkom. Všetko však závisí aj od vášho životného štýlu a teda aj pohybu. Ak si neviete odpustiť kombináciu bielkovín a sacharidov (vyprážaný rezeň so zemiakmi), dajte si ju maximálne o piatej hodine popoludní. Toto však platí iba vtedy, ak rátate ešte s akou-takou prechádzkou. Ak ste totiž celý deň preležali na gauči, vyprážaný rezeň by ste nemali jesť vôbec a už vonkoncom nie so zemiakmi.

 

Nezabúdajte, že platí aj zlaté pravidlo „zeleniny jedz, koľko vládzeš“. Zelenina je totiž veľmi ľahko stráviteľná a ak sa aj rozhodnete, že si ešte nejakú tú drobnosť chcete dať, pokojne aj hodinku pred spaním, rozhodne stavte na zeleninu. Taký listový šalát bez dressingu, iba s troškou octu, soli a korenia je vždy dobrou voľbou.