Digitálne piano

 

Digitálne piano, ako adekvátna náhrada za akustický klavír,  dnes už obstojí  vo väčšine spôsobov použitia. Vďaka menším  rozmerom a nízkej hmotnosti  je tento nástroj vhodný aj do menších obytných priestorov a dá sa s ním ľahko manipulovať. Umožňuje hrať s pripojenými slúchadlami a cvičiť tak napríklad aj v noci bez toho aby sme rušili spolubývajúcich, alebo susedov. Digitálne piano je prakticky bez údržbové, nevadí mu časté presúvanie z miestnosti  do miestnosti, alebo prenášanie na koncerty a nikdy sa nerozladí.

Digitálne piana môžeme rozdeliť do štyroch základných skupín (podľa typu mechanického prevedenia nástroja, výbavy  a designu):

 

Digitálne home piana, Portable piana, Stage piana a Digital Grand (krídla)

 

Digitálne home piano (domáce piano)

 

Digitálne home piano je nástroj s designom podobným klasickým pianínam, avšak s podstatne menším a ľahším telom.  Telo tohto typu nástroja je v absolútnej väčšine prípadov vyhotovené z drevotrieskových dosiek potiahnutých umelou alebo, (pri drahších modeloch) drevenou dyhou v rôznych farebných vyhotoveniach s lesklým, alebo matným, resp. polomatným povrchom.

 

Konštrukčne sa jedná o nástroj, ktorého telo  s 88-klávesovou kladivkovou mechanikou tvorí jeden kompaktný celok so stojanom a troj-pedálom, vlastným ozvučovacím systémom so vstavanými reproduktormi a integrovaným krytom klaviatúry (výklopným alebo zásuvným).

 

Digitálne piana tohto typu štandardne obsahujú niekoľko zvukov klasického klavíra, niekoľko zvukov elektrického piana a ďalej zvuky sláčikových a dychových nástrojov. Nástroj je napájaný zo siete prostredníctvom externého napájacieho adaptéru, vyššie modely digitálnych pián ho môžu mať vstavaný v tele nástroja. K nástroju je možné pripojiť minimálne jeden pár bežných nízko-impedančných slúchadiel, pre tiché hranie. Súčasťou bežnej výbavy aj základných modelov v tejto kategórii je obyčajne aj vstavaný metronóm a jednoduchý digitálny systém záznamu (recorder) pre zaznamenanie hranej skladby.

 

Nástroje od jednotlivých výrobcov sa líšia v kvalite mechanického prevedenia, klavírnej mechaniky, kvality zvukového generátora, počtu zvukov, kvality a výkonu ozvučovacieho systému, počtu reproduktorov a ďalšej digitálnej výbavy ako sú efektové procesory, generátory automatického hudobného doprovodu, prepracovanejší systém záznamu hry a pod. Toto všetko vo výsledku rozhoduje o cene nástroja v danej kategórii.

 

Typickými predstaviteľmi domácich pián v strednej cenovej kategórii sú napríklad: Roland HP-601, Casio AP-700, Kawai CN-37 alebo Korg G1 Air.

 

Digitálne Portable Piano

 

V tomto prípade sa jedná o prenosný model piana. Podobne ako Home piano aj tento model obsahuje 88-klávesovú kladivkovú mechaniku, telo nástoja je však konštruované vo väčšine prípadov z kovu a pevného plastu, čo zabezpečuje jeho pevnosť a odolnosť pri manipulácii a prenášaní v kombinácii s nižšou hmotnosťou. Nástroj tejto kategórie obsahuje rovnako vlastný ozvučovací systém so zabudovaným zosilňovačom a reproduktormi v tele nástroja, nemá však integrovaný kryt klaviatúry, ako je tomu v prípade home pián a jeho súčasťou nie je ani stojan. Vstavaný ozvučovací systém umožňuje použiť nástroj na hranie v malých miestnostiach  kaviarničkách či baroch, bez nutnosti použitia externého ozvučovacieho systému. Elektronická výbava nástrojov v tejto kategórii býva obdobná ako v prípade Home pián. Teda základná paleta zvukov akustických a elektrických pián doplnená o orchestrálne a iné zvuky. Vstavaný metronóm a digitálny záznamník (recorder).  Nástroje od jednotlivých výrobcov sa líšia v kvalite mechanického prevedenia, kvalite klavírnej mechaniky, kvalite a možnostiach zvukového generátora, počte zvukov, kvalite a výkone ozvučovacieho systému a ďalšej digitálnej výbavy ako sú efektové procesory, generátory automatického doprovodu, prepracovanejší systém záznamu hry a pod. Toto všetko vo výsledku rozhoduje o cene nástroja v danej kategórii.

 

Typickými predstaviteľmi tejto skupiny nástrojov sú napríklad Roland FP-30, FP-60 a FP-90, Kawai ES110 a ES-8, Casio PX-560M, PX-160, Korg B1, alebo D1.

 

Digitálne Stage Piano

 

Ako už samotné označenie napovedá, digitálne piano z tejto kategórie je prioritne určené na použitie na pódiu. Tomu je prispôsobená celková koncepcia nástroja, či už design a rozloženie ovládacích prvkov optimalizovaných pre použitie pri Live hre. Digitálne stage piano už nemá zabudovaný ozvučovací systém, nakoľko sa s ním prioritne ráta ako s nástrojom pódiovým a teda zvuk z nástroja sa bude spracovávať a následne reprodukovať externým zvukovým systémom. Nástroj bez vstavaného ozvučovacieho systému je výrazne ľahší, čo je pre nástroj určený na neustále prenášanie výhodou. Výbavou, zvukovými možnosťami a celkovou koncepciou sa jednotlivé nástroje v tejto kategórii od seba môžu dosť líšiť, takže popisovať tu nejaký štandard je pomerne ťažké. Nachádzajú sa tu nástroje s jednoduchou výbavou a teda koncepciou skutočne jednoduchého prenosného piana zameraného len na jeden účel a teda hru klavírneho partu na pódiu, ale rovnako tu nájdeme aj modely, ktoré svojou koncepciou spájajú v sebe viacero pre live účely využiteľných nástrojov a zariadení. Ide teda o kombinácie digitálnych pián a funkcií Master keyboardu pre ovládanie ďalších nástrojov a zvukových modulov na pódiu, alebo koncepciu nástrojov obsahujúcich okrem sekcie piana aj sekciu organu a syntetizátora. V takom prípade sa už zotierajú hranice medzi Stage Pianom, Performance Keyboardom a Combo Organom. Tento typ pódiových nástrojov sa v súčasnej dobe teší obrovskej popularite medzi užívateľmi a výrobcovia sa tak predbiehajú v tom, aké všetky najnovšie technologické vymoženosti implementujú do nástrojov tohto typu. Tomu samozrejme potom aj zodpovedá cena nástroja. Vybrať si však dokáže každý podľa svojich potrieb. Typickými predstaviteľmi v tejto skupine sú: Roland RD-2000, Korg GS-1 Grandstage, Kawai MP-11, alebo Casio PX-5S.

 

Digital Grand (digitálne krídlo)

 

Koncepciou sa jedná o väčšiu a luxusnejšiu obdobu Home Piana. Ide tu vo väčšine prípadov o kombináciu skutočne kvalitnej kladivkovej mechaniky (u niektorých výrobcov drevenej), kvalitného zvukového modulu generujúceho čo možno najvernejšie práve zvuk Grand piana a kvalitného výkonného ozvučovacieho systému. Toto všetko je zatvorené do kvalitne spracovaného tela nástroja v tvare krídla. Úrovňou digitálnej výbavy a možnosťami zodpovedajú tieto nástroje v podstate nástrojom z najvyššej rady Home piano, avšak v kombinácii s kvalitne spracovaným telom nástroja a výkonným ozvučovacím systémom poskytujú pocit exkluzivity umocnený veľkolepým zvukovým zážitkom nie len pre hráča samotného, ale aj pre poslucháčov. Typickým predstaviteľom v tejto skupine je napríklad Roland GP-607.

Klávesové nástroje

Keyboardy

 

Nástroj typu Keyboard Arranger  (ľudovo sa mu hovorí „samohrajka“) v základe obsahuje  klaviatúru, zvukový modul, generátor automatického hudobného sprievodu a vlastné ozvučenie pozostávajúce zo zabudovaného zosilňovača a reproduktorov. Toto je samozrejme úplne základná charakteristika nástroja tohto typu. V skutočnosti je na trhu v ponuke nepreberné množstvo nástrojov od rôznych známych aj menej známych výrobcov a v rôznej výbave. V ponuke nájdete detské keyboardy ktoré obsahujú len pár základných zvukov a rytmov, väčšinou sa jedná v podstate o hračky s malými klávesmi bez dynamiky určené pre malé deti na ich prvé zoznámenie so zvukmi a hudbou.  Pomerne rozsiahla je aj ponuka základných keyboardov s bežnou veľkosťou klaviatúry, kde už sa ale, dá hovoriť o hudobnom nástroji. Tieto už sú vybavené podstatne širšou paletou zvukov  a hudobných sprievodov a väčšina z nich už má dynamickú klaviatúru. Toto je obľúbená kategória, z ktorej nástroje sa obvykle používajú aj v školách pri výučbe hry na keyboard. Do tejto kategórie patrí napríklad Casio CTK-4400,alebo  CTK-6200. V strednej kategórii keyboardov už nájdeme nástroje s veľmi slušnou výbavou  zvukov a rytmov, kvalitným ozvučením  a prehľadným displejom, ktorý uľahčuje orientáciu pri ovládaní nástroja. Ako príklad môžeme uviesť: Roland BK-3, Korg PA-300.  V najvyššej kategórii nástrojov typu Arranger Keyboard nájdeme skutočne profesionálne nástroje , ktoré kvalitou zvuku a výbavou presahujú hranice bežných  keyboardov, nakoľko popri špičkovej kvalite vlastných zvukov umožňujú vytvárať zvuky nové vďaka plnohodnotnej syntéze ako ju poznáme z profesionálnych syntetizátorov. Sem patria napríklad: Korg PA-1000, alebo KORG PA-4X 61.

 

Workstation

 

Nástroj určený na tvorbu kompletného hudobného aranžu bez nutnosti použitia počítača, či iných externých zariadení. V základe by sa dal charakterizovať ako nástroj, ktorý v sebe združuje okrem samozrejmej klaviatúry ešte zvukový modul (syntetizátor), efektovú jednotku a sekvencer. Toto je samozrejme len základná charakteristika ako ju poznáme z čias zrodu tohto typu nástroja z druhej polovice 80-tych rokov minulého storočia. Dnešné nástroje typu Workstation sú skutočne sofistikované zariadenia doslova nabité modernými technológiami. Typickými zástupcami moderných nástrojov typu Workstation sú napríklad: Korg Krome, Korg Kronos, Roland FA-06, FA-07, FA-08, alebo Kurzweil PC3A6.

 

Masterkeyboardy a MIDI kontrolery

 

Masterkeyboardy a MIDI kontrolery sú v skutočnosti o klávesové nástroje, ktoré neobsahujú vlastné zvuky, majú však viacero ovládacích prvkov ako otočné, či ťahové potenciometre, encodery, tlačidlá, dynamické bicie pady. Všetkým ovládacím prvkom sa dajú ľubovoľne priradiť rôzne parametre a nástroj potom môžete použiť na ovládanie vášho zvukového modulu, ďalšieho klávesového nástroja, alebo softvérového nástroja, či nahrávacieho softvéru vo vašom počítači. Rovnako aj v tejto kategórii sa nástroje líšia svojou výbavou, rozsahom a kvalitou klaviatúry, či množstvom ovládacích prvkov.

 

Combo Organ

 

Ako samotný názov Combo Organ napovedá, tento typ nástroja je zameraný prioritne na tvorbu organového zvuku, konkrétne simuláciu zvuku elektromechanického nástroja označovaného tiež Tone Wheel Organ (skratka TW). Asi najznámejším výrobcom tohto typu nástroja bola v minulosti firma Hammond. Zvuk tohto nástroja je pomerne obľúbený v jazzovej, bluesovej alebo rockovej hudbe. Okrem zvuku TW organov v tomto type nástroja nájdeme aj simuláciu zvuku tranzistorového organu, ktorého typickými predstaviteľmi sú napr. Farfisa alebo Vox. Okrem týchto základných typov organových zvukov, nájdeme v nástrojoch typu Combo Organ od niektorých výrobcov aj simuláciu zvuku chrámového organu. Samotný názov tejto kategórie nástrojov COMBO ORGAN v skutočnosti nie je nový. Nástroje s takýmto označením sa vyrábali už v päťdesiatych rokoch minulého storočia. V tej dobe však samotné označenie COMBO znamenalo len to, že ide o prenosnú verziu inak pomerne ťažkých nástrojov. Hoci prenosnosť je vlastnosť, ktorá zostala aj súčasným nástrojom  v tejto kategórii, dnešné nástroje toho ponúkajú oveľa viac. Okrem organovej sekcie a simulácie zvukov viacerých typov organov, tu nájdete aj ďalšie sekcie, ktoré ponúkajú ďalšie zvuky ako napr. akustické a elektrické piana, orchestrálne alebo syntetické zvuky. Okrem toho nástroje ponúkajú aj efektové procesory simulujúce efekty, ktoré sú pre vybraný druh zvuku špecifické. Užívateľ má tak v jednom nástroji po ruke všetky zvuky, ktoré potrebuje na live hranie. Toto všetko v kombinácii s jednoduchým ovládaním a prehľadným rozdelením ovládacieho panelu do sekcií robí z tohto typu nástroja skvelý pracovný prostriedok live klávesového hráča. Typickými predstaviteľmi nástrojov v tejto kategórii sú: Roland VR-09, Roland VR-730, VOX Continental, alebo Dexibell Combo J7.

Domáce nahrávacie štúdio

Štúdiová technika

 

V súčasnosti, kedy sú cenovo dostupné počítače, ktoré sú  zároveň  aj výkonovo dostačujúce na záznam a spracovanie viackanálového zvukového záznamu, sa veľkej popularite teší budovanie tzv. domácich štúdií. Užívateľ si dnes môže za neveľkú investíciu vybudovať svoje domáce štúdio, v ktorom (samozrejme ak má potrebné znalosti a skúsenosti) dokáže komponovať, nahrávať a mixovať vlastnú hudbu bez nutnosti návštevy profesionálneho štúdia s naozaj drahým vybavením. V sekcii štúdiová technika sa preto venujeme všetkým potrebným komponentom a zariadeniam, ktoré sú na vybudovanie domáceho štúdia potrebné. Zariadení, ktoré môže takého štúdio potrebovať je v ponuke obrovské množstvo a mnohé z nich sú skôr potrebné pre vyššiu úroveň štúdiovej práce. V popise sa preto budeme venovať skôr základným komponentom, ktoré sú na vybudovanie domáceho štúdia nevyhnutne potrebné.

 

 

Základná zostava domáceho štúdia

 

Tu si môžeme stručne popísať príklad základnej zostavy určenej pre domáce nahrávanie. Predpokladajme, že chcete doma nahrávať zvuk akustickej, či elektrickej gitary a spev, ostatné nástroje ako bicie , zvuky klávesových nástrojov či orchestrálne zvuky budete nahrávať zo softvérových (VSTi) nástrojov. Toto je taký typický prípad ak si chce človek doma zhotovovať vlastné demo nahrávky pričom chce hrať aj na akustické nástroje (napr. gitara) a spievať.

Čo budete potrebovať?

Základom je počítač či už desktop alebo notebook, k nemu potrebný audio softvér tzv. DAW (Digital Audio Workstation) v ktorom sa samotný záznam a spracovanie zvuku vrátane mixáže bude realizovať. Ďalej potrebujete zvukovú kartu (AD a DA prevodník), mikrofón na spev, potrebné káble na pripojenie mikrofónu a gitary ku zvukovej karte, ďalej posluchové monitory (aktívne reproduktory) na ktorých budete nahrávku kontrolovať a upravovať a k nim prislúchajúce káble na prepojenie so zvukovou kartou, slúchadlá, ktoré použijete hlavne pri zázname spevu, ale môžete ich použiť aj pri práci so záznamom všeobecne, aby ste nerušili svoje okolie. Zo softvérovej výbavy okrem už spomínaného DAW budete potrebovať ešte virtuálne nástroje, ktoré požijete na záznam napríklad bicích, klávesových nástrojov, klavírov, orchestrálnych zvukov, alebo špeciálnych efektov (napríklad simulácie gitarových aparátov pre vašu elektrickú gitaru). Základné sady virtuálnych nástrojov efektov sú už v základe obsiahnuté vo väčšine DAW softvérov, ktoré sú dnes na trhu, ďalšie si môžete samozrejme prikúpiť neskôr a treba povedať , že veľmi veľa dobrých nástrojov je aj voľne stiahnuteľných z internetu zadarmo. Je len a len na vás ako užívateľovi, čo pre tvorbu svojej hudby budete naozaj potrebovať.

 

Základné komponenty domáceho nahrávacieho štúdia (okrem počítača)

 

Zvuková karta - audio prevodník

 

Delíme ich podľa fyzického vyhotovenia:

 

na externé a interné. Interné dnes už prakticky takmer neexistujú až na pár výnimiek a kariet akceleračných, takže týmito sa nebudeme ďalej zaoberať.

 

Externé karty delíme podľa pripojenia:

 

V súčasnosti najpoužívanejšie pripojenie je USB 2.0, ale nájdeme v ponuke aj karty s pripojením USB 1 (tie sú maximálne s dvoma vstupmi).

 

USB 3.0 - Nový štandard, ktorý umožňuje vysokorýchlostný prenos dát a záznam napríklad aj 32 audio kanálov súčasne. Väčšina dnešných kariet ktoré podporujú tento štandard sú aj spätne kompatibilné s pripojením USB 2.0 kedy ale pracujú s nižšou prenosovou rýchlosťou a záznam je obmedzený na max 24 kanálov súčasne.

 

Firewire - Dnes už prakticky pomaly dosluhujúci formát pripojenia.

 

Thunderbolt - Nový formát vysokorýchlostného pripojenia, ktorý nahradil už dosluhujúci formát Firewire

 

Počet vstupov hovorí o tom koľko zdrojov zvuku (napr. nástrojov, alebo mikrofónov) dokážeme naraz pripojiť a zaznamenať.

 

Počet výstupov hovorí o tom po koľkých audio kanáloch dokážeme zvuk napr. z DAW ďalej monitorovať. Štandardne používame pri práci dva výstupy, do ktorých sú pripojené spravidla štúdiové monitory a výsledný zvuk z DAW teda počúvame pri práci ako STEREO. ďalšie výstupy sú využiteľné pri štúdiovej práci vtedy, ak chceme niektorú zvukovú stopu spracovávať v externom zvukovom procesore a následne ju naspať priviesť do DAW a zároveň celý systém monitorovať STEREO. Ďalšie využitie viacerých výstupov zvukových kariet je v prípade, že kartu používame spolu s DAW na live vystúpení, pričom prednahraté stopy v DAW používame ako podklady pri našom živom vystúpení. Tieto stopy môžeme vďaka viacerým výstupom posielať do hlavného mixážneho pultu individuálne a tam s nimi pracovať ako so samostatnými nástrojmi.

 

Okrem týchto výstupov majú zvukové karty minimálne jeden slúchadlový výstup, do ktorého je smerovaný po väčšinou stereo výstup DAW. Sú však aj karty s viacerými slúchadlovými výstupmi, ktoré sú aj voľne konfigurovateľné a môžeme si do nich nasmerovať ľubovoľné signály z DAW.

 

Je mnoho ďalších parametrov v ktorých sa zvukové karty od seba líšia a ktoré môžu mať menší, alebo väčší vplyv na kvalitu výsledného audio materiálu. Sem patrí napríklad kvalita samotných AD a DA prevodníkov, kvalita mikrofónnych predzosilňovačov, spôsob napájania karty z vlastného zdroja, alebo z USB zbernice a mnoho ďalších. Je dôležité pred kúpou zvážiť svoje potreby podľa zamýšľanej úrovne práce, podľa počtu nástrojov zaznamenávaných súčasne atď. Aj v tejto oblasti ponúkame odborné poradenstvo, tak aby zákazník kúpil naozaj produkt, ktorý jednak pokrýva jeho potreby a celkovo pri stavbe domáceho štúdia volil komponenty, ktoré budú vo vzájomnej zodpovedajúcej kvalitatívnej kategórii. Dlhodobo medzi obľúbené zvukové karty do domáceho štúdia patria produkty od Focusrite, Roland, M-Audio, Presonus, Tascam, ESI, RME alebo Universal Audio.

 

Štúdiové monitory

 

Ďalšou nevyhnutnou súčasťou domáceho štúdia sú monitory na ktorých budeme spracovávanú nahrávku počúvať. Mali by to byť teda reproduktory určené na kritický posluch tak, aby nám pomohli odhaliť pokiaľ možno všetky chyby v nahrávke, alebo jej mixe. Takýmto monitorom sa tiež hovorí Near-Field monitory, alebo monitory na blízky posluch. Mali by byť frekvenčne vyvážené tak, aby žiadna z frekvencií nebola pri posluchu potlačená, alebo naopak zvýraznená. Iba tak, dokážeme urobiť presný hlasitostný pomer jednotlivých nástrojov v nahrávke, ich uloženia v stereo priestore a ich frekvenčnú korekciu. V drvivej väčšine sa jedná o aktívne monitory, takže v každom reproduktore je vstavaný zosilňovač, optimálne na každé pásmo jeden. V prípade dvojpásmových reproduktorov sú teda v každej reproduktorovej skrini vstavané dva zosilňovače, zvlášť pre basové a výškové pásmo v každom z reproduktorov. Takémuto zapojeniu tiež hovoríme Bi-amping. Typickým zástupcom takejto konštrukcie sú napríklad monitory od firmy KRK (KRK ROKIT séria, alebo V séria). S rovnakou konštrukciou je však na trhu množstvo produktov aj od ďalších výrobcov, ako napr. Alesis, Presonus, Dynaudio, Sonodyne, M-Audio a mnoho ďalších. Pri lacnejších monitoroch môže byť použitý aj systém jedného zosilňovača v každom reproduktore, alebo systém jedného aktívneho reproduktoru a druhého pasívneho. Tento systém sa používa ale len lacných aktívnych reproduktoroch, ktoré sú skôr zamýšľané na použitie pri PC skôr len na posluch hudby bez nejakých väčších nárokov na kritické podanie nahrávky alebo frekvenčnú vyrovnanosť prednesu. Na štúdiovú prácu  je tento typ reproduktorov menej vhodný. V prípade ozaj lacného riešenia celého setupu však môžu byť užitočným pomocníkom. Typickým zástupcom takejto konštrukcie je napr. Monkey Banana Gibbon Air, alebo Presonus Eris 4,5. Okrem klasického dvoj-pásmového prevedenia štúdiových monitorov sa v menšej miere používajú aj viacpásmové reproduktory, poprípade ešte systém D’Apolito, kedy sú použité namiesto jedného stredotónového meniča v reproduktorovej skrini dva, v kombinácii s jedným výškovým meničom. Typickým príkladom takéhoto typu monitora je Presonus Eris 44 alebo Eris 66.

 

Vhodným doplnkom k štúdiovým monitorom môže byť aj štúdiový subwoofer, ktorý pomôže pri kontrole najspodnejšieho basového pásma, ktoré už bežné monitory  s rozmerom stredotónového meniča do 6 palcov celkom dobre nezvládajú. Toto je dôležité obzvlášť pri tvorbe elektronických žánrov, kde sa v hojnej miere používajú sub-basové frekvencie. Vhodný subwoofer ku svojim monitorom má v ponuke v podstate každý výrobca monitorov. Typickým príkladom môže byť firma KRK, alebo Presonus.

 

Slúchadlá

 

Ďalšou neodmysliteľnou súčasťou každého nahrávacieho štúdia sú slúchadlá. Využívajú sa v prípade nahrávania cez mikrofón napríklad spev, alebo akustické nástroje, kedy spevák, alebo hudobník cez slúchadlá počúva podklad podľa ktorého hrá resp. spieva svoj part. Pre tento účel sú optimálne slúchadlá s uzatvorenou konštrukciou, ktorá zaručuje minimálny presluch, teda vyžarovanie reprodukovaného signálu do okolitého priestoru (čím sa zamedzí jeho nežiaduce zachytenie mikrofónom a zaznamenanie v nahrávke). Na trhu je nepreberné množstvo slúchadiel s uzatvorenou konštrukciou od rôznych výrobcov, typickým príkladom sú slúchadlá AKG K 271, KRK KNS-8400, alebo SHURE SRH-840.

 

Slúchadlá využijeme taktiež pri samotnom spracovávaní audio záznamu, či už pre detailnejšiu kontrolu nahrávky, alebo keď nechcem ručiť svoje okolie, napríklad pri práci v noci. Na tento účel môžeme jednak použiť už spomínané slúchadlá s uzatvorenou konštrukciou, ale v mnohých prípadoch je vhodnejšie na tento účel použiť slúchadlá s otvorenou alebo polootvorenou konštrukciou. Jednak pri tomto druhu práce nie je dôležité eliminovať presluchy zo slúchadiel do okolitého priestoru, a jednak majú tieto slúchadlá “vzdušnejší” hudobný prejav a zvyčajne aj bohatšie podanie basového spektra. Typickým zástupcom takýchto slúchadiel, ktoré sú zároveň aj veľmi často na tento účel používané sú AKG K-240, AKG K-612 PRO, alebo AKG K-712 PRO, Ďalšími výrobcami často používaných slúchadiel sú napríklad Sennheiser, Bayerdynamic, či Audio-technica.

 

Nahrávací softvér – DAW

 

Pre nahrávanie hudby do počítača potrebujete softvér v ktorom sa samotné nahrávanie a editácia realizuje. Takémuto softvéru sa hovorí tiež DAW (Digital Audio Workstation). Na trhu je niekoľko DAW od rôznych výrobcov ako napr. Steinberg CUBASE, Presonus STUDIO ONE, Ableton LIVE. Každý z výrobcov týchto softvérov ponúka niekoľko úrovní výbavy svojho DAW. Tieto sa navzájom líšia nie len výbavou (napr., maximálnym počtom audio stôp, množstvom obsiahnutých virtuálnych nástrojov a efektov, špeciálnymi funkciami, samplami atď.) ale samozrejme tiež cenou. V dnešnej dobe sa už väčšina softvéru nakupuje on-line priamo na stránke výrobcu s tým , že po zaplatení dostane užívateľ inštalačný kód s ktorým si softvér stiahne zo stránky výrobcu a nainštaluje do svojho počítača. Predaj tzv. “krabicových” verzií je už na ústupe. Každý z výrobcov zároveň ponúka akúsi základnú verziu svojho DAW, ktorá je buď zadarmo na stiahnutie, alebo je pribalená ku zvukovej karte. Tieto verzie sú síce v niečom obmedzené oproti iným verziám, ale je to vhodný spôsob ako sa s daným softvérom oboznámiť, vyskúšať si s ním prácu a neskôr v prípade, že vám práca s ním vyhovuje kúpiť plnú verziu. Takéto verzie DAW sú dnes už prakticky pribaľované k väčšine zvukových kariet. Ako príklad môžeme uviesť napríklad zvukové karty Roland Rubix ku ktorým je dodávaná Lite verzia DAW Ableton Live, ku zvukovým kartám Presonus je zase dodávaná základná verzia Presonus Studio One atď.

 

Mikrofóny

 

Pre snímanie hlasu v štúdiových podmienkach sa zvyčajne používajú veľkomembránové kondenzátorové mikrofóny, ktorým sa tiež hovorí skrátene štúdiové. Tieto mikrofóny však majú pomerne vysokú citlivosť, sú konštruované tak, aby verne zosnímali aj tie najjemnejšie nuansy hlasu resp. snímaného zvuku. Práve ich vysoká citlivosť však vyžaduje, aby bolo používané v dobre akusticky utlmenej a dostatočne odizolovanej miestnosti. V opačnom prípade je v nahrávke počuť nie len zlý vplyv akusticky neriešenej miestnosti, s rôznymi odrazmi, neprirodzeným dozvukom a frekvenčne nevyváženým zvukom, ale rovnako sa do nahrávky dostanú aj ruchy s vedľajších miestností alebo z ulice. V prípade nahrávania v bežnej akusticky neriešenej miestnosti alebo izbe je preto niekedy lepšie použiť mikrofóny dynamické. Vďaka tomu, že nedosahujú tak vysokú citlivosť  síce nedokážu zabezpečiť tak verný zvuk, na druhej strane však snímajú len zvuk z bezprostrednej blízkosti mikrofónu a vzdialené okolité ruchy sa do nahrávky nedostanú a rovnako je minimalizovaný aj zlý vplyv miestnosti. Pre nahrávanie demo nahrávky je to postačujúce riešenie. Dynamických mikrofónov je na trhu veľmi veľa. Za najznámejšie z nich môžeme spomenúť napríklad  Shure SM-58, alebo Shure Beta-58, AKG D-5, Rode M-1, Audix OM-5, alebo OM-7. V prípade, že predsa len sú vyššie nároky na kvalitu  záznamu napríklad hlasu, a je treba použiť veľkomembránový kondenzátorový mikrofón, je dobré k nemu použiť aspoň malý akustický paraván ako je napr. SM Pro Audio Mini Mic Thing, ktorý aspoň čiastočne eliminuje nežiaduci vplyv miestnosti. Ďalším a veľmi efektívnym riešením je použiť veľkomembránový dynamický mikrofón, aký sa bežne používa na snímanie hlasu v rozhlasových štúdiách. Viaceré z týchto mikrofónov sa s úspechom používajú aj v bežných nahrávacích štúdiách namiesto kondenzátorových už len preto, že charakter ich zvukového prejavu môže lepšie vyhovovať danej aplikácii. Medzi najznámejšie mikrofóny z tejto kategórie patria napr. SHURE SM-7B, Electro-voice RE-320, alebo Rode Procaster. Rovnako je možné tieto mikrofóny použiť s úspechom napr. aj pri snímaní zvuku gitarového aparátu.

 

 

 

 

 

Firemné údaje

Sídlo:

On Board Music s.r.o.
Miletičova 3/A 821 08 Bratislava

IČO36367397
DIČ2022205801
IČ DPHSK2022205801 
podľa §4

Zápis v ORSRZapísaná na Bratislava I, odd. Sro, vl.č.73617/B

-->